Saturday, January 22, 2011

10 fakta ‘tak berapa menarik’ berkenaan kalori http://sususejat.com/10-fakta-tak-berapa-menarik-berkenaan-kalori/

1 – 1 calorie adalah tenaga yang diperlukan untuk meningkatkan suhu 1 gram air sebanyak 1 darjah Celsius.
2 – 1000 calorie = 1 Calorie = 1kcal = 4.2 kilojoules (di sini, perhatikan perbezaan “calorie” dan “Calorie”, kedua-duanya membawa maksud berbeza).
3 – Membakar 1 pound lemak (0.45kg) memerlukan tenaga sebanyak 3500kcal, yang mampu dicapai dengan kalori defisit harian.
4 – “Empty Calorie” adalah istilah dalam dunia diet yang digunakan merujuk kepada makanan yang berkalori tinggi tetapi sungguh tidak berkhasiat dan lemah dari segi kandungan nutrisi, sebagai contoh makanan-makanan ringan dan minuman manis.

5 – Seorang atlet lelaki yang berlatih hampir setiap hari kebiasaannya akan mengambil sekurang-kurangnya 7000kcal sehari, dan ini bersamaan dengan jumlah kuota kalori 4 orang perempuan biasa!
6 – Berjalan kaki sejauh 2km membakar jumlah kalori yang sama dengan berlari sejauh 2km (namun jelas di sini berlari sejauh 2km mengambil masa yang lebih singkat berbanding berjalan sejauh 2km).
7 – Juara pertandingan makan hot dog Nathan’s tahun 2007, Joey Chestnut, mengambil masa hanya 12 minit untuk menghabiskan 66 ketul hot dog, yakni bersamaan dengan 20,394kcal (1 hot dog = 309kcal)!
8 – Pemenang tempat kedua pertandingan yang sama, Takeru Kobayashi pula berjaya menghabiskan kira-kira 53-54 ketul hot dog, yakni bersamaan kira-kira 16,609kcal!

9 – Masakan India adalah adalah antara masakan paling kaya kalori di dunia. Kalori yang berlebihan ini datang dari penggunaan minyak yang banyak dalam masakan-masakannya, seperti minyak sayuran, mentega cair dan minyak sapi.
10 – Penambahan 100kcal kalori tambahan dalam DCR (kalori yang diperlukan dalam sehari) akan membuatkan penambahan berat badan sekurang-kurangnya 5kg setahun! Malangnya, rakyat Malaysia mengambil LEBIH daripada angka ini, rata-ratanya daripada sumber “empty calorie“. Itulah sebabnya statistik obesiti di negara ini sentiasa meningkat dan tidak pernah turun.
Mahukan lebih fakta berkenaan kalori?

No comments:

Post a Comment