Monday, April 13, 2009

JAWAPAN KEPADA MANUSIA ANGKUH

Seorang pemuda yang angkuh telah bertanya kepada seorang Alim tentang wujudnya tuhan.

Pemuda        : Anda siapa dan apakah anda boleh menjawab pertanyaan-pertanyaan
                    saya?

Orang Alim : Saya hambaNya dan dengan izinNya saya akan menjawab pertanyaan
                    anda

Pemuda        : Anda yakin? Sedangkan professor dan ramai orang yang pintar pun
                    tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Orang alim  : Saya akan mencuba sejauh kemapuan saya.
Pemuda      : Saya ada tiga pertanyaan….pertama, kalau memang Tuhan itu ada,
                    tunjukkan Tuhan itu kepada saya. Kedua, apakah yang dinamakan
                    takdir dan ketiga, kalau syaitan diciptakan daripada api, kenapa
                    dimasukkan kedalam neraka yang diperbuat daripada api? tentu tidak
                    menyakitkan buat syaitan. sebab mereka memiliki unsur yang sama.
                    apakah Tuhan tidak berfikir sejauh itu?

Tiba-tiba orang alim tersebut menampar pipi pemuda itu dengan keras.

Pemuda        : (Sambil menahan sakit)
                         Kenapa anda marah kepada saya?

Orang alim : Saya tidak marah. Tamparan itu adalah jawapan saya atas tiga
                    pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda        : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.
Orang alim : Bagaimana rasa tamparan saya?
Pemuda        : Tentu saja berasa sakit.
Orang alim : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?
Pemuda        : Ya!
Orang alim : Tunjukkan pada saya wujud sakit itu!
Pemuda        : Saya tidak boleh.
Orang alim : Itulah jawapan pertanyaan pertama… Kita semua merasakan
                    kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujud-Nya.
Orang alim : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda        : Tidak.
Orang alim : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan saya pada
                    hari ini?

Pemuda        : Tidak.
Orang alim : Itulah yang dinamakan Takdir.
Orang alim : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda        : Kulit.
Orang alim : Terbuat dari apa pipi anda?
Pemuda        : Kulit.
Orang alim : Bagaimana rasa tamparan saya?
Pemuda        : Sakit.
Orang alim : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api,
                    jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang
                    menyakitkan untuk syaitan.

No comments:

Post a Comment